AN-124 Rusłan – u stóp kolosa

Nie codziennie mam przyjemność obcować z maszynami niemal legendarnymi, z olbrzymami, które należą do największych na świecie, a do tego latają. Tym rzadziej nadarza się okazja by wówczas, kiedy pojawiają się w zasięgu, dysponować czasem i być gotowym z aparatem w dłoniach. Tym razem się udało!

Gdy na warszawskim Okęciu (EPWA) lądował „Antek” należący do linii lotniczych Volga-Dnepr Airlines pogoda była paskudna, było zimno, wiał arktyczny wiatr, przejrzystość powietrza była mała…ale co tam.

Ur-3091Trzy największe obecnie samoloty świata to: transportowy An-225 Mrija, pasażerski Airbus A380 oraz An-124 Rusłan!

Kilka informacji na temat tej jednostki:

Antonow An-124 Rusłan (ros. Антонов Ан-124 Руслан) – ciężki samolot transportowy konstrukcji radzieckiej, w nomenklaturze NATO -Kondor.

An-124 został zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym OKB im. Olega Antonowa. Jego przeznaczeniem miał być głownie transport mobilnych wyrzutni międzykontynentalnych pocisków balistycznych, a także transport wojsk desantowych i ciężkiego sprzętu wojskowego na masową skalę.

Cywilna wersja samolotu może wykonywać loty na wszystkich szerokościach geograficznych i jest przeznaczona do przewozu towarów, w tym niestandardowych ładunków ponad-gabarytowych.

„Rusłan” ma na koncie kilka rekordów:

  • Osiągnięto nim pułapu 10 750 m z ładunkiem 171 219 kg.
  • Pokonał trasę 20 150 km bez międzylądowania, w czasie 25,5 godziny.
  • Przetransportowano nim najcięższy, pojedynczy ładunek lotniczy: był to ważący 135 ton (wraz ze stelażem transportowym) generator Siemensa. Rekord ten pobity został dopiero przez „większego brata” samolot An-225 Mrija.

Ur-3583

Wersje:
An-124 Rusłan – ciężki wojskowy strategiczny samolot transportowy
An-124-100 – ciężki cywilny samolot transportowy
An-124-100M-150 – ciężki cywilny samolot transportowy z zachodnią awioniką
An-124-102 – ciężki cywilny samolot transportowy z kokpitem wyposażonym w nowoczesną awionikę typu EFIS
An-124-150 – nowa wersja rozwojowa

Źródła:

http://pl.wikipedia.org/wiki/An-124_Rus%C5%82an

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BD-124

Ur-3219

Tego dnia, czyli 20 lutego nad EPWA można było zobaczyć nie tylko Antka, maszyn innych typów i wszelakich malowań było duuużo!

Ur-3108

Ur-3397

na samej płycie też różności:

Jednym z ciekawszych, na którego lądowanie również czekałem był NATO-wski samolot systemu wczesnego ostrzegania AWACS (Airborne Warning and Control System) na co dzień patrolujący przestrzeń powietrzną krajów Sojuszu. Jego dla odmiany sfilmowałem ;)

Przemarznięty, ubłocony, z wyczerpanymi akumulatorami, ale w znakomitym nastroju ruszyłem żółtą ceglaną drogą…

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s